اگرچه سیب قرمز طعم شیرین تری دارد، سیب سبز حاوی قند کمتر، فیبر و آنتی اکسیدان بیشتری است. به گفته ی متخصصان تغذیه، آنها همچنین سطح قند خون را پایین می آورند و شاخص گلایسمی و بار گلایسمی پایینی دارند.

سیب قرمز آبدار در میوه فروشی وسوسه کننده است، اما این میوه ای است که می توانید با خیال راحت دندان های خود را در آن فرو کنید، حتی اگر دیابتی هستید. خوردن سیب به طور منظم، پتانسیل کاهش مقاومت به انسولین را دارد که منجر به کاهش سطح قند خون می شود.

دکتر پریانکا روهاتگی، متخصص تغذیه در بیمارستان آپولو گفت: پتانسیل سیب در کاهش مقاومت به انسولین به این دلیل است که پلی‌فنول‌های موجود در سیب، که عمدتاً در پوست سیب یافت می‌شوند، لوزالمعده شما را برای ترشح انسولین تحریک می‌کنند و به سلول‌های شما کمک می‌کنند تا قند را جذب کنند و اگر شما از آن دسته افرادی هستید که رژیم غذایی خود را بر اساس مقدار مواد مغذی موشکافی می کنند، به سادگی به سراغ سیب سبز بروید. اگرچه سیب قرمز طعم شیرین‌تری دارد، اما سیب سبز حاوی قند کمتر، فیبر بیشتر و آنتی‌اکسیدان بیشتری است. آنها همچنین سطح قند خون را کاهش می دهند. شاخص گلایسمی سیب حدود 39 است، حتی کمتر از کورن فلکس.

آیا قند موجود در سیب برای افراد دیابتی نگران کننده است؟

سیب دارای چندین فایده برای سلامتی است. با این حال، کربوهیدرات موجود در این میوه می تواند بر سطح قند خون شما تأثیر بگذارد. اما خبر خوب این است که کربوهیدرات های موجود در سیب بر بدن شما تأثیر متفاوتی نسبت به قندهای موجود در غذاهای حاوی قندهای تصفیه شده و فرآوری شده دارند. اگر دیابت دارید، توجه به کربوهیدرات دریافتی در هر وعده مهم است. همانطور که گفته شد، همه کربوهیدرات ها اثرات یکسانی بر قند خون ندارند. یک سیب متوسط ​​27 گرم کربوهیدرات دارد، اما 4.8 گرم از آن فیبر است که هضم و جذب کربوهیدرات را کاهش می دهد که به نوبه خود از افزایش ناگهانی و سریع سطح قند خون جلوگیری می کند. قند موجود در سیب به آرامی وارد جریان خون می شود. علاوه بر این، بسیاری از قندهای موجود در سیب فروکتوز هستند که وقتی به عنوان میوه کامل مصرف شود، تأثیر کمی بر سطح قند خون دارند.

سیب مقاومت به انسولین را بهبود می بخشد. انسولین هورمونی است که نقش حیاتی در انتقال قند از خون شما به سلول های بدنتان ایفا می کند. در افراد مبتلا به دیابت، علاوه بر مقاومت سلولی به انسولین تولید شده در بدن، گاهی اصلاً این هورمون در بدن تولید نمی شود (نوع 1) یا به اندازه کافی برای رفع نیازهای روزانه شما (نوع 2) تولید نمی شود. دکتر روهاتگی افزود: مصرف منظم سیب پتانسیل کاهش مقاومت به انسولین را دارد که باید منجر به کاهش سطح قند خون شود. فلاونوئیدهای خاص مانند کورستین موجود در سیب با کاهش سرعت هضم کربوهیدرات به بهبود سطح گلوکز خون کمک می کند. اسید کلروژنیک موجود در سیب ممکن است به بدن شما کمک کند تا قند را به طور موثرتری استفاده کند، در حالی که فلوریزین موجود در سیب ممکن است جذب قند را توسط سلولها از جریان خون کُند نماید.

مطالعات چه می گویند؟

یک متاآنالیز در سال 2019 از مطالعات متعدد، شامل 339383 شرکت‌کننده، نشان داد که مصرف سیب ممکن است به طور قابل توجهی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. یک بررسی منتشر شده در مجله آمریکایی تغذیه بالینی در سال 2017 نشان داد که جایگزینی گلوکز یا ساکارز با فروکتوز در غذاها یا نوشیدنی ها منجر به کاهش پیک قند خون پس از غذا و سطح انسولین می شود. علاوه بر این، ترکیب میوه ها با چربی یا پروتئین سالم ممکن است افزایش ناگهانی و سریع قند خون را کاهش دهد.

برخی از دستورالعمل های کتابخانه ملی پزشکی مستقر در ایالات متحده پیشنهاد می کنند که افراد مبتلا به دیابت هشت تا ده وعده میوه و سبزیجات مختلف در روز مصرف کنند. یک وعده میوه معادل یک سیب کوچک است.همچنین، یک فرد دیابتی باید مصرف میوه را در طول روز پخش کند تا سطح قند خون خود را ثابت نگه دارد.

چرا سیب یک غذای فوق العاده است؟

سیب سرشار از فیبر پکتین است و به بهبود متابولیسم کمک می کند. فیبرها به همراه محتوای آب میوه باعث ایجاد احساس سیری می‌شوند که در نهایت با اجتناب از خوردن میان‌وعده به مدیریت وزن کمک می‌کند. سیب به دلیل داشتن ویتامینC و آنتی اکسیدان ها، سیستم ایمنی و همچنین سلامت مغز را تقویت می کند. ویتامینC التهاب را کاهش می دهد. به گفته آیورودا، سیب ماهیت ریکانا (ملین) دارد و باید در صبح مصرف شود، تا به هضم صحیح غذا کمک می کند. دکتر Rohatgiگفت: استفاده از سس سیب و عسل به دلیل خاصیت ضد التهابی به کاهش آکنه و جوش کمک می کند. برای کسب حداکثر فواید از سیب، این میوه را به طور کامل با پوست بخورید. او افزود: میوه ها را با وعده های غذایی نخورید، بلکه به عنوان میان وعده، چه در اواسط صبح و چه در اواسط عصر، میل کنید.

منبع:

https://indianexpress.com/article/lifestyle/health-specials/why-diabetics-should-have-the-green-instead-of-the-red-apple-8199908/